המעבר החלק של תא"ל ניר גלילי מהצבא לסקטור האזרחי

קציני צבא בכירים רבים משתחלים בטבעיות לתפקידי ניהול בכירים בסקטור האזרחי ואך טבעי שכך יהיה, שהרי מי שניהל מערכות צבאיות רחבות היקף יכול לנצל את הניסיון שצבר ואת המיומנויות שרכש גם ללא מדים, פקודות והיררכיה נוקשה. דוגמאות אחדות לכך הן אליעזר שקדי שפיקד על חיל האוויר ולאחר מכן היה מנכ"ל אל-על, ידידיה יערי שפיקד על חיל הים ולאחר מכן היה מנכ"ל רפא"ל וסגן הרמטכ"ל משה קפלינסקי שהיה מנכ"ל בטר פלייס עד שנסגרה ואז עבר לתפקיד מנכ"ל חברת המלט הגדולה נשר.

גם תא"ל ניר גלילי הוא חלק מאותה שורת קצינים בכירים שביצעו בהצלחה את המעבר לסקטור האזרחי – תחילה הוא הפך את "שלמה sixt" לחברת השכרת הרכב והליסינג המובילה בארץ, בהפרש ניכר ממתחרותיה העיקריות, ולאחר מכן עשה חיל גם בתפקיד מנכ"ל חברת הדלק הגדולה "סונול".

הקריירה הצבאית של ניר גלילי

ניר גלילי התגייס לחיל השריון בשנת 1973 ובמלחמת יום כיפור לחם כמפקד טנק. הוא המשיך להתקדם בסולם הדרגות והתפקידים, ובמלחמת לבנון הראשונה היה סגן מפקד גדוד 195 של חטיבה 500. בתפקידו זה לקח חלק בקרבות קשים ובפרט זה שבעין זחלתא והיה בין הראשונים שהגיעו לכביש ביירות-דמשק.

בהמשך מונה למפקד גדוד בחטיבה 500 ובין השנים 1989 ל-1991 היה מפקד החטיבה כולה. תפקידו הבא בצה"ל היה מפקד עוצבת עידן שהינה אוגדת מילואים השייכת לפיקוד מרכז (מפקדיה הקודמים של העוצבה, אגב, היו שלמה ינאי ושאול מופז). לקראת תפקיד זה קודם גלילי לדרגת תת אלוף.

תפקידו האחרון בצה"ל היה מפקד מחנה שומרון הנקרא ע"ש הרמטכ"ל דן שומרון ז"ל. מחנה שומרון הוא הבסיס הגדול בצאלים שנקרא בעבר באלי"ש והוא מהווה את שטח האימונים הראשי של זרוע היבשה.

בשנת 2000 פרש גלילי מצה"ל, כאמור בדרגת תת אלוף.

ההצלחה בקבוצת "שלמה"

מעט לאחר שחרורו מהצבא, מונה ניר גלילי לתפקיד מנכ"ל קבוצת "שלמה החזקות" שהקים שלמה שמלצר.

גלילי, שתוך כדי שירותו הצבאי השלים תואר ראשון (היסטוריה כללית) ותואר שני (מנהל עסקים) באוניברסיטת תל אביב, הביא לתפקידו זה לא רק את הניסיון המגוון שצבר בלמעלה מרבע מאה של תפקידים שונים בצה"ל אלא גם את הנחישות שאפיינה אותו כלוחם וכמפקד, ועד מהרה החלו עסקי השכרת הרכב והליסינג של "שלמה" לצבור תאוצה.

אם כשמונה גלילי לתפקידו היו ל"שלמה sixt" כ-20,000 כלי רכב, הרי שכשסיים את תקופת כהונתו כמנכ"ל בשנת 2010 כלל צי כלי הרכב של החברה לא פחות מ-70,000 רכבים, גידול של 350%!

נתח השוק שלה עמד על 25%, כמו שתי מתחרותיה העיקריות ביחד, וגם שורת הרווח הנקי תפחה עם השנים וסייעה ל"שלמה החזקות" להתרחב גם לתחומים אחרים ובהם למשל ביטוח.

ההצלחה בסונול

לאחר עשור מוצלח מאוד ב"שלמה" ביקש ניר גלילי להציב לעצמו אתגרים חדשים, וכאלה הוא מצא ב"סונול".

בפרט נדרשה חברת הדלק הגדולה, ששולטת על כ-23% משוק הדלק בארץ, למצוא מענה להחלטת הממשלה לצמצם את מרווח הרווחים בכל הקשור למכירות דלק. הפיתרון של גלילי ושל סונול היה לפתח משמעותית את תחום חנויות הנוחות, ובפרט לפתוח חנויות שכאלה גם במנותק מתחנות הדלק של החברה.

באפריל 2016 נמכרה השליטה בחברה לידי איש העסקים דודי ויסמן תמורת 363 מיליון ש"ח, וזאת לאחר שהבעלים הקודמים, קבוצת עזריאלי, ביקשה להתמקד בתחום הליבה שלה, הנדל"ן.

Speak Your Mind

*