פריחתן של חברות סטארט אפ ישראליות בעשור האחרון

אחד המספרים שנעלמו מתחת לרדאר שלנו הוא 160 מיליארד דולר. זה הסכום הכולל בו נמכרו חברות ישראליות בעשור האחרון לחברות זרות. מדובר במספר שיא שכמוהו לא היה מעולם, וסביר להניח שעם הזמן הוא רק יעלה. מי שקורא מדורי כלכלה לא מופתע, כמעט מדי שבוע אנחנו קוראים על חברת סטארט אפ שנמכרה לחברה מעבר לים.

במאמר זה נציג את השינויים שחלו בחברות סטראט אפ ישראליות ומדוע הן הפכו להיות כל כך מבוקשות בעולם. כאן עלינו לציין, שמן הסתם החברות הישראליות אינן היחידות שמבוקשות, וסביר להניח שיש שווקים הרבה יותר פוריים מזה הישראלי. אך ספק אם יש עוד שוק שהוא קטן כל כך ומצליח לייצר כל כך רבה חברות מצליחות, קשה להאמין שיש מדינה שמצליחה בסבך הבעיות בדמות אלה שיש לישראל,  לספק כל כך הרבה חברות סטארט אפ מצליחות, ונקודה אחרונה, בסופו של דבר מדובר בחברות ישראליות וזה מה שמעניין אותנו.

על סטארט אפ והצלחה

אחד הדברים המפתיעים ביותר בנתון שציינו קודם לכן, שהוא עומד בניגוד גמור גם למצב המשק הישראלי, לפחות כפי שמרגיש אותו האזרח הקטן והוא עומד בניגוד גמור למצב המדיני-ביטחוני. מה שמלמד שוב שהעולם הכלכלי, לעיתים קרובות, מנותק לגמרי מכל הקשור לזירות אחרות, כולל זו המדינית והביטחונית. הדוגמא הקלאסית היא, אנחנו רואים שאין ירידה משמעותית בעסקאות, למרות מבצעים צבאיים ומלחמות. אם כבר להיפך. אגב זה הגיוני מאוד, חלק מהחברות שנמכרו פיתחו מערכות שמשתתפות באופן פעיל במלחמות או במאבק נגד טרור וכן במעגל שני ושלישי של תמיכה לעורף.

אחת התעלומות היא, אם המספרים מדברים על 160 מיליארד דולר (אגב על פי הערכות, הממוצע השנתי ישבר כבר השנה), איך זה שאנחנו לא שומעים או מרגישים את זה? נכון, שמענו על מכירת וויז לגוגל, ועל מכירות של חברות אחרות, אך על מרבית החברות שנמכרו לא שמענו (אלא אם כן אתם קוראים אדוקים של מוספי הכלכלה). יש לכך כמה סיבות, ראשית, רוב החברות עוסקות בדברים שלא נוגעים בהכרח לקהל הרחב. מדובר בדברים שקשורים לרפואה, ביטחון, טכנולוגיות ייצור ועוד. כלומר בנישות ספציפיות ומאוד פרטניות. הסיבה השנייה היא, שחלק מהחברות נמכרו במחירים "יחסית" נמוכים אז הן לא הגיעו אל הכותרות הראשיות. אך הן בהחלט עשו היסטוריה וגרמו ביחד עם החברות האחרות להפוך את ישראל לסטארט אפ ניישן

חשוב לציין שתי נקודות, הראשונה, השוק הישראלי עבר שינויים בשנים האחרונות. יותר חברות מעדיפות לא להימכר לחברות זרות אלא לנסות להתבסס בעצמן, לבנות מערך שיווק ומכירות ולפתח את המוצרים שלהם, הן לקהל המקומי אך בעיקר לקהל הבינלאומי. השינוי בגישה, זו תוצר של התבגרות של אנשים בתחום שהבינו שבשביל להצליח לאורך זמן, צריך אורך רוח וסבלנות ולא לרוץ ולמכור.

נקודה שנייה שיש לציין, חברות סטארט אפ הישראליות נמצאות ביתרון מסוים על פני חברות מחו"ל, מאחר אין להן תחרות פנימית, הן מקבלות תמיכה ממשלתית גדולה וכן הן נעזרות בניסיון וידע שרכשו בזמן השירות הצבאי של המייסדים והעובדים. בכלל, החברות הישראליות נהנות מכך שהן מנוסות יותר בכל הקשור לביטחון על כל גווניו. החיסרון של אותן חברות הוא, שבשביל להתקיים הן חייבות לייצא ולא יכולות להתבסס על שוק מקומי. ואז הן נמצאות בתחרות עם חברות מכל העולם. אחד התוצרים של מצב זה הוא העובדה מכירתן לחברות זרות.

באדיבות לאומי טק סטארט אפ http://www.leumitech.com/

Speak Your Mind

*