הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה

דמי פגיעה משמשים רשת ביטחון חשובה עבור עובדים בשכר (וכן מתנדבים) הסובלים מפציעות או תאונות הקשורות לעבודתם. המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבת דמי פגיעה למי שנפגע בעת מילוי תפקידו, כך שיוכל להתפרנס בתקופת ההחלמה.

הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה

כדי להשלים בצורה נכונה תביעה לדמי פגיעה, על הנפגע להגיש בקשה מפורטת לסניף הקרוב של המוסד לביטוח לאומי. מוקצב פרק זמן של שנה מיום הפגיעה. הגשה בזמן תאפשר לקבל את מלוא הזכויות. התביעה צריכה לכלול אישור רפואי ייחודי המעיד על פגיעה בעבודה. את האישור מקבלים מקופת החולים או מבית חולים. מסמך זה מעיד על האבחנה הרפואית ומציין את תקופת ההחלמה המשוערת.

אילו מסמכים צריך לצרף לתביעה?

לתביעה יש לצרף כמה וכמה מסמכים, כדי לבסס את קיום הפגיעה ואת מידה השפעתה על יכולתו של התובע לעבוד לאחר מכן. יש לצרף דו"ח בדיקה רפואית או אישור רפואי המפרט את מהות הפגיעה, סוג האבחנה של הרופא ותקופת אי הכושר. עבור שכירים, יש צורך באישור היעדרות מהעבודה עקב נסיבות שאינן בשליטתו, בצירוף תלושי שכר מכל המעסיקים הרלוונטיים.

תנאים מיוחדים עשויים לחול במקרה של תביעת דמי פגיעה הקשורה לתאונות דרכים או כאשר מבקשים במקביל פיצוי מצדדים נוספים, כגון חברות ביטוח. במקרים כאלה יש במקביל לצרף דו"ח משטרה, מסמכי ביטוח והעתקי תביעות שהוגשו למבטחים. כמו כן, יש ליידע את המוסד לביטוח לאומי על כל תביעות פיצויים המוגשות נגד גורמים אחרים.

איך ניתן להגיש תביעה לדמי פגיעה?

בפני התובעים דמי פגיעה מספר אפשרויות. ניתן כיום לבצע הגשה של התביעה באמצעות אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי או הגשה בדואר, בפקס או בתיבת השירות של הסניף של ביטוח לאומי הקרוב אליכם. יש לוודא שטופס התביעה יהיה חתום על ידי התובע ויש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים.

דמי פגיעה לעומת נכות קבועה

מקבלי קצבת דמי פגיעה שנותרו עם נכות לצמיתות, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות. חשוב לציין כי מדובר בתביעה נפרדת. כדי לקבל את הפיצוי הזה יש לעמוד בפני ועדה רפואית לקביעת דרגת הנכות והקצבה המתאימה. התהליך נועד לספק קצבה ארוכת טווח, עבור מי שיכולות העבודה שלהם נפגעו באופן משמעותי בשל פציעה בעבודה. אגב, במקרים בהם מעסיק קיבל אישור מהביטוח הלאומי לשלם ישירות, העובדים יקבלו דמי פגיעה בדומה לשכרם הרגיל. באחריות המעסיק לוודא כי הפיצוי תואם את דמי הפגיעה או עולה עליהם.

מדוע לא כדאי להשתהות בתביעת דמי פגיעה?

חשוב מאוד לעמוד בלוח הזמנים, ולא להתעכב. פרק זמן של שנה מוקצה להגשת תביעות מסוג זה, אחרת הזכאות תפוג. הגשה תביעה מאוחרת עלולה להוביל לאובדן מלא הזכאות או לאובדן חלק מהזכאות לדמי הפגיעה. אם התביעה נדחית, לתובעים יש אפשרות לערער על ההחלטה ישירות בביטוח הלאומי או לפנות לסיוע משפטי.