גורמים לטראומה ומהי פוסט טראומה

טראומה נפשית היא פגיעה נפשית חד פעמית או רב פעמית המותירה את חותמה על האדם הנפגע. הפגיעה משתנה בין אדם לאדם ועשויה לכלול הלם, חוסר יכולת לשלוט ברגשות ולהכיל את עוצמת המקרה וחוסר יכולת לנתק את חוט המחשבה מהזיכרון הצורב. הגורמים לטראומה אינם נמחקים מהזיכרון של המטופל.

השינוי בהלך החיים של המטופל לאור הטראומה

תחושת הטראומה היא כה משמעותית שהיא מונעת מהאדם לעבד את פרטי המקרה או את פרטי המקרים שקרו שוב ושוב. מעבר לכך חייו אינם נראים כפי שהיו בעבר, מדובר בשינוי קיצוני הכולל חרדות ופחדים אין סופיים, תפיסת עולם שמתהפכת הן בפן הפיזי והן בפן הנפשי. כל הסיבות הללו מצריכות טיפול בטראומה כדי לשפר את מצבו של כל נפגע וליצור שיפור באיכות החיים שלו הן פיזית והן נפשית.

פוסט טראומה

תגובה פוסט טראומה היא תגובה קשה של הנפגע הכולל בעייתיות רבה מבחינה נפשית בכל פעם שמזכירים את פרטי המקרה שקרה. כל המראות חוזרים אליו והוא חש כאילו המקרה קורה שוב כאן ועכשיו.

הזיכרונות עולים בסיטואציות רבות הן כשהוא ער והן כשהוא ישן. הוא הופך במקרים רבים מאדם אופטימי לאדם פסימי שאינו מאמין כי יחול שינוי אי פעם הן במצבו האישי והן במצב הכללי בחברה. כדי להימנע ממצבים פוסט טראומתיים המטופל משתדל לא להיקלע למצבים שיזכירו לו את הגורמים לטראומה, שיכריחו אותו להתמודד עם קשיי ריכוז, קושי בוויסות רגשי, אי שקט, קשיי שינה, התקפי זעם וערנות יתר.

הגורמים לטראומה

בין הגורמים לטראומה אפשר למנות פגיעות מיניות בדרגות שונות ובגילאים שונים וכן סיטואציות קשות אחרות כגון תאונת דרכים בכל עוצמה, גם אם מדובר בפגיעה קלה. הדבר מוציא את המטופל משיווי המשקל שלו והוא משנה לחלוטין הן את תפיסת העולם שלו והן את רמת האמון שלו בביטחונו הקיומי, בשלמות הגוף ובאיכות החיים הממתינה לו בהמשך חייו.

אירועים שמערערים את הביטחון העצמי

אירועים שנראים לאחרים לא מהותיים, הם אירועים מהותיים מאד עבור חלק מבני האדם והם גורמים לטראומה, כמו לדוגמה אלימות בקרב המשפחה או בין חברים, נידוי או חרם כיתתי לילדים או לבוגרים. ילד שהופך להיות קורבן וסופג השפלות ופגיעות יום יומיות, משפיעות על האדם המתבגר גם במהלך חייו הבוגרים בכל הקשור למציאת מקום עבודה ולהתנהלות היום יומית בו.

הרגשות הם אלה שמנהלים את התנהגותו הנורמטיבית והם כוללים קושי בביטוי עצמי, חוסר אונים וקיפאון וכל זאת מתוך תחושת אי הבנה של המציאות ופגיעה עמוקה בביטחון העצמי. גם לידה עשויה להפוך למקרה טראומתי: המהלך הלא קל והמכאיב של הלידה, הוא מהגורמים האפשריים לטראומה נפשית וגופנית. היולדת מתאוששת מהלידה ונכנסת ישירות לחיים תובעניים הכוללים עבודה סביב השעון למען הילוד, יום ולילה. לא כל אישה היא בעלת חוסן נפשי ופיזי ולכן יש כאלו שהתהליך הוא עבורן קשה מנשוא.