קים ג'ונג און יבין את המסר? המנהיג החידתי של צפון קוריאה והארסנל הגרעיני

אף שהוא עלה לשלטון לפני למעלה מ-10 שנים, נותר קים ג'ונג און אחד השליטים החידתיים ביותר בעולם. בצפון קוריאה, הוא לא רק מנהיג כל יכול מבחינה אזרחית אלא גם עומד בראש הצבא ועל פיו יישק דבר. וכחלק מהאסטרטגיה לחזק את שילטונו ולהרחיק השפעות זרות, הוא לא מהסס לשלוף מפעם לפעם את האיום להשתמש בארסנל הגרעיני שבשליטתו אך מה שקים ג'ונג און מבין טוב מאוד, הוא כוחו הגדול על צפון קוריאה ועל העולם.

בצפון קוריאה לא חוששים להרגיז את האמריקאים

 

צפון קוריאה והעומד בראשה, קים ג'ונג און, לא חוששים להרגיז את האמריקאים וזאת למרות שקים ג'ונג און יבין את ההשלכות של פעולות אלו. זה לא משנה להם אם בשלטון עומדת המפלגה הדמוקרטית או המפלגה הרפובליקנית, מעת לעת הם יוצאים בהצהרות לוחמניות. בתקופתו של הנשיא טראמפ, זכור המאבק סביב גואם. מדינת חסות אמריקאית קטנה זו מהווה בסיס לכוחות אמריקאים גדולים ויש בה לא מעט ארסנל של נשק כבד ויתכן שאף ראשי נפץ גרעיניים.

כאשר דוברים בתקשורת מטעמו של קים ג'ונג און העזו לאיים על גואם, ראה בכך הנשיא האמריקאי איום שלא ניתן לעבור עליו לסדר היום. מזכיר המדינה נשלח לאזור לסבב הרגעה, אולם הנשיא האמריקאי איים כי אל לצפון קוריאנים לנסות לחמם את האווירה. האמריקאים הצהירו כי ברשותם הארסנל הגרעיני החזק ביותר בעולם, וכך יהיה גם בעתיד. במידה ואינטרסים אמריקאים יפגעו, כך אמר טרמפ, הרי שהתוקף יזכה למכה כואבת של אש וגופרית.

 

דונאלד טראמפ היה בטוח שקים ג'ונג און יבין את המסר

 

זה אולי נראה מזמן, אך למעשה לפני פרק זמן לא ארוך, בקדנציה של הנשיא הקודם, הייתה סביב צפון קוריאה אווירה של ערב מלחמה. במיוחד חששו מכך המדינות הקרובות, דרום קוריאה ויפן, ולא רק גואם שכאמור נחשבת לאדמה אמריקאית כמדינת חסות. בכירים אמריקאים יצאו לאזור ומדינאים רמי דרג נועדו בין השאר עם סין, עוד מעצמה רבת השפעה באוקיינוס השקט.

כיום כבר ניתן לומר כי אכן, המאמצים הדיפלומטיים להרגעת הרוחות צלחו במידה רבה. אולם יחד עם זאת, מתחת לפני השטח עדיין נמצא באזור זה הארסנל הגרעיני הקטלני. לצפון קוריאה, על פי ההערכות, ישנם עשרות ראשי קרב גרעיניים. ביכולתם לחמש טילים בין יבשתיים ולהגיע ליבשות מרוחקות. בשלב זה, אין מעריכים כי קים ג'ונג און ירצה לנסות את האמריקאים או להצית את הגפרור תחת חבית אבק השריפה הזאת וכי קים ג'ונג און יבין שלא כדאי לו לתקוף את רצות הברית.

לסיום, התקופה כיום שונה ורוחות מלחמה מנשבות באירופה. נשיא רוסיה נוקט כיום באותה לשון לוחמנית, תוך הזכרת ארסנל גרעיני עצום שעומד בידי רוסיה. המלחמה הקונבנציונלית נמצאת בעיצומה וגופי המודיעין אינם סבורים כי צפויה הסלמה גרעינית. ולעניין צפון קוריאה – מעבר לשיתופי פעולה אזרחיים, בשלב זה לא נראה שמשם תגיע הישועה שאולי פוטין מבקש. על כל פנים, כולנו מקווים שהעולם למד את הלקח מהשימוש האמריקאי באטום, בימי מלחמת העולם השנייה. השיעור של הירושימה ונגסקי נלמד היטב ברחבי העולם.