סובחי טנוס, האני עלמי ובאסם ג'אבר: האתגרים הייחודיים של אנשי העסקים הערבים

לא קל להיות איש עסקים, עוד יותר לא פשוט להיות איש עסקים בישראל ואם אתה ערבי שרוצה להצליח בעולם העסקים בארץ הרי שכבר מדובר באתגר מורכב במיוחד.

למרות זאת ישנם אזרחי ישראל ערבים שבהחלט הפכו לסיפור הצלחה מרשים – למשל האני עלמי (מייסד ובעלי Coolnet), סובחי טנוס מייסד ומנכ"ל אימפריית הנדל"ן STR ובאסם ג'אבר (קבוצת התקשורת פנורמה). כדאי ללמוד מהדרך שעבר כל אחד מהם ומהאתגרים הייחודיים איתם הם התמודדו, שהרי בסופו של דבר ליזמות עסקית אין דת אלא רק תרומה של ממש לכלכלת ישראל.

האני עלמיאיזה משקל יש לתת לשיקולי ביטחון?

האני עלמי, תושב בית חנינא, הוא יזם היי-טק ברוך כשרונות ובעיקר אדם שיש לו חלום: להעניק תקווה לצעירי מזרח ירושלים ולהוכיח לכולם שההפרדה בין יהודים וערבים בעיר הבירה מלאכותית. במסגרת הרצון להגשים את החלום הקים עלמי אקסלרטור (תוכנית האצה) לסטארט אפים ערבים ויהודים, על קו התפר בין מערב ירושלים למזרחה, ועוד קודם לכן התפרסם כשרכש את חברת ההיי-טק הוותיקה אלווריון (שאותה מכר לאחר זמן קצר ברווח נאה) וכמייסד והבעלים של Coolnet, ספקית תקשורת בולטת ברשות הפלסטינאית.

עלמי עבד במוטורולה ישראל, וכשביקש להתקדם לתפקיד בכיר – נחסם מ"שיקולי ביטחון". מספר ימים לאחר מכן כבר קיבל המהנדס המוכשר הצעה ממוטורולה העולמית להקים מערכות תקשורת רחבות היקף ברשות הפלסטינאית ומשם הדרך להצלחה עסקית מרשימה הייתה קצרה.

ב-2013 נתקל עלמי שוב בשיקולי ביטחון, כשהגיע לנתב"ג כדי לטוס לפריז במסגרת עסקיו, ועבר בידוק בטחוני משפיל – דוגמה נוספת לקשיים הייחודיים של אנשי העסקים הערבים בישראל.

סובחי טנוסיחס גורר יחס

האני מאמין של סובחי טנוס פשוט: הוא מקפיד על יחס של כבוד לכל אדם באשר הוא, בלי קשר לדת או גזע או עיסוק, וכך הוא מתייחס בדיוק באותה צורה לפועלים שעובדים עבורו ולבעליהן של חברות הענק איתן הוא משתף פעולה (וביניהן "גב ים", "שיכון ובינוי", "קרדן", "קבוצת ביג" ועוד).

היחס החם והדאגה האמיתית לרווחתם של עובדיו הפכה את סובחי טנוס למעסיק מבוקש במיוחד, וכך גם בתקופות שבהן שוק הנדל"ן סבל ממחסור של ממש בידיים עובדות ידע כל יזם שבחר בטנוס ובחברה שלו, STR נדל"ן, כי הפרויקט שלו לא יסבול מעיכובים שכן אצל טנוס אף פעם לא חסרים עובדים.

את ההקפדה על יחס נאות לכל אדם הנחיל טנוס גם לשני בניו, ראיד ורמזי, שאוחזים אף הם בתפקידי מפתח ב-STR – וכדאי לכולנו ללמוד מכך.

באסם ג'אברההצלחה עוברת בתורשה

באסם ג'אבר, כמו סובחי טנוס, הוא דוגמה לאיש עסקים שבנה את עצמו במו ידיו. ב-1986 הוא הקים את קבוצת התקשורת פנורמה, שהפכה בהדרגה לגדולה ביותר במגזר הערבי בישראל, עם אתר חדשות פופולרי במיוחד (PANET), פורטל נשים והחל מ-2015 גם ערוץ הטלוויזיה האלא טי.וי. – שבמסגרתם מקדם ג'אבר את תפישת עולמו הדוגלת בדו-קיום אמיתי.

קו דמיון נוסף בין באסם ג'אבר לבין סובחי טנוס הוא שילוב הדור הבא בפעילות: בניו של סובחי, כאמור, עובדים איתו ב-STR ובתו של באסם, פרידה, היא עורכת ראשית בקבוצת פנורמה.

Speak Your Mind

*