מי הוא המשיח, מתי הוא יבוא ועוד שאלות שכנראה לא ידעתם לענות עליהן עד עכשיו

התשובות לשאלה מי הוא המשיח וכיצד הוא ישפיע על חיינו משתנות – אבל העיסוק בדמותו של המשיח, בהגעתו לעולם ובחיים אחרי בואו משותף לבני אדם רבים ברחבי העולם ולכל הדתות הבולטות. בין האפשרויות העיקריות ניתן לציין את ישוע, את משיח בן דוד וגם את מהדי (המשיח באמונה האסלאמית) – וכדאי לדעת עליהם מספר פרטים חשובים.

משיח בן דוד

התשובה של הזרם העיקרי ביהדות, הזרם האורתודוקסי, לשאלה מי הוא המשיח הינה כפולה: עפ"י היהדות ישנם שני משיחים, משיח בן דוד ומשיח בן יוסף. תפקידו של משיח בן יוסף הוא ליצור תשתית פרקטית, וכשזו תהיה מוכנה יגיע משיח בן דוד ויוביל לגאולה רעיונית ומוסרית.

כדאי לדעת שבמקורות שונים, מתואר אופיו של המשיח בדרכים שונות לחלוטין: כך למשל בספר ישעיהו פרק י"א מתואר המשיח כדמות מושלמת שיש לה כוחות על-טבעיים, ואילו בפרק נ"ב באותו ספר ממש המשיח הינו דמות מוכת סבל שנאלצת לשאת על כתפיה את כל חוליי המין האנושי.

מי שהתעמק בסוגיה החשובה היה הרמב"ם, שטען כי האמונה בביאת המשיח הינה אחד מ-13 היסודות העיקריים של האמונה היהודית (ביחד עם קיומו של בורא אחד שאינו גשמי, קיומם של שכר ועונש בהתאם לקיום התורה או עבירה עליה, נצחיותה של התורה שלעולם לא תשתנה, ועוד). על-פי האמונה המקובלת יגיע משיח לאחר מלחמת גוג ומגוג ותקופה שנקראת אתחלתא דגאולה. ימות המשיח עצמם כוללים את חידוש המלכות בישראל, ברית של שלום בין ישראל לכל אומות העולם שיסורו למרותו של המלך שיקום, פרנסה קלה לכולם, הפצת חוכמה ודעת בעולם, התארכות תוחלת החיים ואי אכילת בעלי חיים (כך עפ"י חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק).

מהי התשובה של היהודים המשיחיים לשאלה מי הוא המשיח

לשאלה מי הוא המשיח כאמור תשובות רבות, כשמבחינת היהודים המשיחיים התשובה היא ישוע. חשוב להדגיש שלמרות זאת, ישנם גם לא מעט הבדלים בין יהודים משיחיים לבין נוצרים, אולם גם אלה וגם אלה מאמינים כי ישוע נשלח אלינו על-מנת לעזור לנו לשוב לדרך הישר בעיני האל, וכי הוא עתיד לשוב פעם נוספת לעולם והפעם לתמיד.

גם אירוע זה, שנקרא "הביאה השנייה", יתרחש רק לאחר מלחמה קשה (או לחילופין רעידת אדמה, צונאמי, התפרצות הר געש או אירוע קשה אחר), ויוביל לחיים מצוינים לכל המאמינים. לפי היהדות המשיחית האמונה בישוע הינה המשך טבעי לאמונה בתנ"ך, שכן הברית החדשה היא המשך טבעי לברית הישנה כפי שמופיעה בתנ"ך. העדות לכך עפ"י היהודים המשיחיים מופיעה בספר ירמיהו (פרק ל"א): "וכרתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה" (לאחר שבני ישראל הפרו את הברית המקורית).

מי הוא המהדי?

התשובה של המוסלמים לשאלה מי הוא המשיח היא כאמור מהדי. המהדי לא מופיע בקוראן אלא רק בחדית' (המסורת שבעל פה), וישנם גם הבדלים בין הזרמים השונים (סונה ושיעה) מבחינת ההתייחסות אליו. לאחר ביאת המהדי, כך מאמינים המוסלמים, הוא ינכש מהאסלאם מסורות לא נכונות שדבקו בו, האמונה תהיה אמיתית ולא חיצונית בלבד, הרוע והשנאה ייעלמו והמשאבים העולמיים יחולקו בצורה שוויונית. כמו כן לא תהיה יותר אפליה על כל רקע שהוא והחיים יתנהלו בהרמוניה ובביטחון.